Saturday, March 7, 2009

Championing PPSMI

KUALA LUMPUR: Riot police fired tear gas into several hundreds of people marching to Istana Negara to protest the use of English in the teaching of Mathematics and Science at 2.40pm Saturday.

But by 3.20pm, the police and Federal Reserve Unit were successful in dispersing the crowd.

Police detained 124 people for questioning. Among those spotted in the crowd were Pas President Datuk Seri Hadi Awang and Mohd Sabu.

Tear gas being fired to disperse the crowd.

About 200 people ran away to the mosque, regrouped there but dispersed after evening prayers.

The march and the subsequent rain has caused massive traffic jams in the city.

The crowd had gathered at Masjid Negara earlier and started to march to the Palace and were close to the Tun Sambanthan building when riot police began shooting tear gas.

I was stunned when I read the headline, thinking that the government is so oppressive. Further reading jolt me to my senses! How wrong can I be, being so naive thinking that our Sasterawan Negara is truely championing the status of the Malay language but actually he was creating an opportunity for the demo crazy PAS and PKR to have their field day. He went to the extend to lie to the IGP to get a permit to hold a peaceful demonstration by academicians but actually getting the permit for PAS and PKR to have a field day.

All the parents that I spoke to in the evening in Shah Alam while we are having tea, supported PPSMI, and we were wondering who were the ones that our Sasterawan Negara was claiming to represent! Even the kids themselves were very happy learning in English! One little boy in year two spoke to me in English. ...

The Minister of Education is right to shut them up in saying that they are trying to create havoc and sabotage our country's economy in this trying time! Even those parents interviewed in the streets were supportive of PPSMI not to mention the academicians. The question is who are those people on the street this morning? Some of them don't look Malaysian ...

We had great respect for our Sasterawan Negara before this. What he had done today washed away all the contributions that he had done for his country. Its such great sadness that an ancient antic tries to impose his ancient views on modernday science and technology. Further more quoting Dato Mukriz, Bahasa Memang Jiwa Bangsa, tapi apa guna bahasa bila tiada bangsa untuk dijiwainya!!!

25 comments:

  1. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. ASALAM MUALAIKUM,

    SAYA ILHAM,

    PAK SAMAD APAKAH MERUSUH DAN BERDEMONSTRASI BUDAYA MELAYU.?

    Pak Samad, Pak Samad, insaf taubat lah. Kenapa nak meperkhianti anak-anak yang tidak ada masalah belajar science dan matematik dalam bahasa inggeris di-ganggu.

    Apakah dengan belajar mata2 pelajaran itu akan menghapuskan bahasa melayu.

    Adakah ini satu cara untuk menutup kelemahan pejuang bahasa melayu yang gagal melaksanakan tanggung jawab mereka untuk menterjemahkan bahasa inggeris (bahasa ilmu )ke bahasa melayu menjadi bahasa ilmu yang boleh di-manfaatkan oleh pelajar kita untuk berjaya dalam persekolahan anak-anak kita.

    Saya tidak tahu tapi saya yakin Pak Samad boleh bertutur dalam bahasa inggeris dengan fasih.

    Pak Samad, hadapi lah reality hidup, bahawa anak-anak kita pun tidak gemar membaca buku-buku puisi sastera dan lain-lain yang di-karang oleh Pak Samad dan penulis buku-buku atau pengarang buku bahasa melayu yang lain.

    Kenapa pembaca buku bahasa melayu sangat berkurangan sedangkan penduduk melayu di-Malaysia ini hampir 13 atau 14 juta. Tapi berapa kah jumalah buku-buku karangan Pak Samad dan rakan-rakan yang lain yang laris di-jual. Saya rasa 1000 naskah pun tak mampu Pak Samad jual. Pernah Pak Samad mengeluh akan perkembangan yang membimbangkan Pak Samad tapi kebimbangan Pak Samad itu tidak ada kena mengena dengan pembelajaran science dan matematik.

    Kehancuran bahasa dan bangsa melayu bukan-nya dengan pembelajaran science dan matematik dalam bahasa inggeris tetapi ia -nya berpunca dari pengaruh tv, film, internet, majalah-majalah yang menonjolkan unsur-unsur negative.

    Pak Samad saya teringat 6 tahun yang lalu Pak Samad pernah menyanjung DR. MAHATHIR pada ketika itu tapi saya hairan kenapa hari berubah sudah terikut-ikut si-DOLAH kerana benci-nya dia pada DR. M atau di-peralatkan oleh parti atau orang-orang tertentu untuk mengalihkan perhatian masyarakat akan perkara yang lebih penting dan mendesak.

    Ingat lah Bahasa Melayu dan Jawi tidak akan pupus dan MELAYU TIDAK AKAN HILANG DI-DUNIA SELAGI ADA BANGSA DAN BAHASA MELAYU.

    AKAN TETAPI PAK SAMAD AKAN PUPUS DARI ALAM MAYA INI.

    SUATU HAL LAGI PAK SAMAD CUKUR LAH MISAI,JANGGUT DAN RAMBUT DAN PAK SAMAD AKAN KELIHATAN SEPERTI SEORANG BANGSA MELAYU YANG PROGRESSIVE...YANG AKAN MENJADI IKUTAN DAN CONTOH YANG BAIK UNTUK BANGSA MELAYU.

    HIDUP MELAYU..HIDUP MALAYSIA
    DAULAT TUANKU..DAULAT TUANKU..DAULAT TUANKU..DAULAT TUANKU..DAULAT TUANKU..DAULAT TUANKU..DAULAT TUANKU..

    DARI
    PEJUANG BAHASA ILMU, BAHASA MELAYU DAN PEJUANG BANGSA.

    ReplyDelete
  4. SYABAS SAUDARA ILHAM!

    SAYA SOKONG KOMEN SAUDARA 100 PERATUS,TERUTAMA HAL CUKUR MISAI JANGGUT RAMBUT TU,SEPERTI ORANG TAK SIUMAN JE,SASTERAWAN NEGARA...???GELI GELEMAN SAYA TENGOK.PENAMPILAN BIAR BERSIH.HATI PUN BIAR IKHLAS.PERJUANGAN PUN BIARLAH BETUL JANGAN JADI ALAT KEPADA SYAITAN YANG BERWAJAH MANUSIA....

    bekas guru BI

    ReplyDelete
  5. Saya benci dengan orang-orang hipokrit yang memperjuangkan Bahasa Melayu seolah-olah ianya akan pupus sedangkan subjek-subjek selain Matematik dan Sains diajar dalam Bahasa Melayu.

    Ini hipokrasi peringkat tertinggi. Yang malangnya bangsa lain memperjuangkan Bahasa mereka juga tetapi bangsa kita yang paling liar dan buas bertindak seperti haiwan buas.

    Ini sama berlaku seperti di Perak. Bangsa Melayu melakukan kerja kotor untuk bangsa lain.

    Tahniah kepada Pak Samad.

    Perkasakan dahulu Bahasa Melayu di kalangan bangsa lain yang sepatah haram Bahasa Melayu pun tidak faham.

    Tidak perlu pergi jauh Pak Samad sebab mereka tinggal dekat sahaja dengan rumah "these so-called" pejuang Bahasa Melayu.

    Jangan hancurkan masa depan anak-anak saya dan anak-anak orang lain semata-mata untuk memuaskan khayalan dan geram saudara.

    Kalau sudah gila isim untuk berpolitik masuk sahaja jadi ahli mana-mana parti politik yang saudara-saudara mahu.

    Jangan lontar batu sembunyi pulak tangan yang hodoh itu.

    Mohamed

    ReplyDelete
  6. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  7. With UMNO elections round the corner, perhaps PAS is playing up this issue to embarass UMNO and MCA.

    What will UMNO hardliners do? Play to the gallery or stand firm by the wishes of the majority of M'sians to continue with this policy of teaching Science & Maths in English?

    Interesting times!
    http://donplaypuks.blogspot.com

    ReplyDelete
  8. Persoalan yang perlu difikirkan ialah adakah dengan mempelajari Sains Dan Matematik dalam English akan menjatuhkan martabat Bahasa Melayu?

    DI kalangan cerdik pandai profesor, Pak Samad dan mereka yang lain juga, banyak yang belajar di aliran English. Ada yang belajar di luar negara bertahun-tahun? Adakah mereka tidak mampu berbahasa Melayu?

    Mengapa mereka tidak lihat jauh di hadapan? Melangkau satu dua generasi kita di hadapan? Tidakkah kita mahu anak melayu mahir dan menguasai bidang Sains Dan Metematik ini? Dengan kepakaran yang mereka kuasai, mereka mampu menghasilkan teknologi yang mampu membanggakan Malaysia.

    Selama ini kita asyik nak mempermudahkan saja, nak berbangga anak kita banyak A di sekolah, tapi bila melepasi peringkat universiti, semuanya hancur, gara-gara tidak menguasa bahasa Inggeris?

    Bagi saya, berilah peluang untuk benerasi anak can cucu kita untuk mengharungi dunia yang semakin mencabar kelak. DI waktu itu, mereka dah pejam mata, dan anak bangsa masih lagi terkial-terkial nak menguasai teknologi...

    ReplyDelete
  9. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  10. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  11. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  12. kutucyber,

    nampaknya anda semakin keliru. mengajar matematik dan sains dalam bahasa inggeris tak sama seperti menerangkan konsep pecahan dalam bahasa jawa. bahasa jawa tidak ada dalam jadual waktu p&p murid. jadi jangan buat perbandingan yang bodoh.

    faktanya, matematik dan sains yang diajar dalam bahasa inggeris di sekolah2 ini pula telah dikuatkan dengan adanya subjek bahasa inggeris, english for science and technology (est), dan english literature.

    dan jangan jadi bodoh lagi wahai kutucyber. penguasaan bahasa inggeris hanyalah salah 1 daripada objektif ppsmi. objektif utama masih lagi terletak kepada menguasai ilmu sains dan matematik yang rata2 rujukan dalam bahasa inggeris.

    aku ambil contoh pengalaman diri aku sendiri. masa buat 1st degree dulu aku amik econometrics. Satu habuk pun tiada buku rujukan dalam bahasa melayu. cari la jurnal pasal econometrics ... semua dalam bahasa inggeris.

    mana perginya tua kutuk pejuang bahasa ni pergi? kenapa tak gunakan masa yang berfaedah dengan menterjemah semua buku2 ilmu ke dalam bahasa melayu?

    yang dia tahu buat..karang...buku sastera...shit la apa la...tiada langsung buku ilmiah untuk majukan bangsa diterjemah semaksimum mungkin.

    aku nak tanya engkau...

    berapa buah buku ilmiah yang pejuang bahasa ni dah terjemah dalam setahun? jawapannya: 0!

    dah la pemalas nak terjemah. bila govt buat inisiatif yang baik, dia tentang. bodoh!

    aku asal dari keluarga susah. orang kampung. rata2 aku tgk ramai keluarga yg susah takkan hantar anak pergi kelas tambahan. contohnya untuk penguasaan bahasa inggeris. yang kaya bolehlah hantar. kira bagus la ajar dalam inggeris. secara indirect dapat tingkatkan penguasaan bahasa.

    dan perlu engkau ingat. engkau lahir dulu pun buka engkau terus tahu bercakap jawa. dah tiap2 hari mak bapak engkau cakap jawa ..maka pandailah engkau bercakap jawa wahai kutucyber.

    sokongETeMS

    ReplyDelete
  13. anuar manshor,

    takkan lah dengan bercakap 'i am a malay' akan menyebabkan aku tak reti bercakap bahasa melayu. apa punya dangkal hujah yang engkau buat daaaa...

    saya tak fikir bahasa melayu akan pupus macam jawi. jawi tak pupus pun. malah kementerian mengambil perhatian serius soal jawi ni.

    tengok sahaja dalam j-qaf: jawi, quran, asas fardu ain diperkenal di sekolah kebangsaan. jadi mana relevannya argument kamu? bahasa arab ada ditawarkan juga. bahasa tamil pun ada gak ditawarkan di sk. bahasa mandarin pun skrg dan ada ditawarkan. jadi anak bangsa kita akan boleh bercakap dlm banyak bahasa kalau rajin.

    kalau dah genetik pemalas, memanglah jadi kutuberahak la...tak jadi orang la...asyik2 nak berdemonstrasi...itu la yang ada pada pelajar universiti kita. belajar malas. dapat pun cukup2 makan je.

    takde pun nak berlumba dapatkan 4 flat. yang dia nak berlumba...berbaring flat tengah jalan pegang bendera palestin yang dipasang terbalik (takde ilmu punya pasal).

    sebab apa pelajar kita jadi macam tu sebab pemimpin politik kita ajar berdemonstrasi. bukan nak seru anak bangsa kita belajar elok2 bagi cemerlang dan ubah nasib bangsa dan agama.

    sokong ETeMS

    ReplyDelete
  14. anon march 7, 2009: 11:51pm

    anon cakap" "Kita kena realistik. Anak-anak kami sejak kecil lagi telah diajar berfikir dalam bahasa Melayu."

    itulah sebab kita kena mula dari awal. mula dari masih kecil. ubah secara drastik. anak saya yang kecik 1 tahun 10 bulan tu pun boleh bercakap fish dan ikan. dan dia tahu fish itu ikan.

    kalau ambil cikgu mat salleh nanti, dituduh lagi la nak memunahkan bahasa. hehehe. biasalah, kalau dah prejudis mmg macam2 yang dilempar. cikgu tak fasih lah. padahal cikgu dah pergi kursus apa? ada sijil ETeMS lagi kan? ada buddy support team lagi untuk perbaiki tahap penguasaan bahasa inggeris guru. guru yang ajar pun bukan calang2 juga. rata2nya ada degree. jadi jangan pandang rendah guru yang ajar anak2 kita.

    sokong ETeMS

    ReplyDelete
  15. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  16. Kadang-kadang aku pun keliru gak...

    Tujuan PPSMI di ajar dari kecil adalah untuk membolehkan anak-anak kita dapat MENGUASAI konsep dan pemahaman apabila di ajar Sains dan Matematik di peringkat yang lebih tinggi.

    Apabila melangkau peringkat degree atau master, penguasaan dan pemahaman didalam Bahasa Inggeris adalah penting dan wajib. Berapa banyak pelajar yang dikaliberkan cemerlang kandas dalam MUET?

    Jugfa berapa banyak professor yang cerdik pandai ini menghasilkan jurnal dalam Bahasa Melayu? Cuba anda cari berapa banyak jurnal dalam Engineering, Pure Sains yang di hasilkan dalam Bahasa Melayu?

    Fikir perlu jauh ke hadapan. Kadang-kadnag terfikir plak, bab PPSMI pun org melayu bole emotional. Ada orang melayu yang hantar anak ke sekolah cina, dari tak tahu sepatah haram pun Mandarin, mampu plak kuasai bahasa tu. Bole gak berkomunikasi dalam Mandarin dikalangan rakan-rakan....

    Atau memang kita ni jenis bangsa yang tak yakin dengankemampuan anak-anak kita sendiri kot... Maklumlah, bangsa jenis TUan, mana bole belajar benda yang susah-susah....

    ReplyDelete
  17. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  18. shahrulrock,

    saya buat kertas kerja dalam bahasa melayu jika dibentang di dalam negara. jika seminar antarabangsa pula dibentang dalam bahasa inggeris.

    adakah saya tidak cintakan bahasa melayu?

    persoalannya: setakat mana kita menterjemah seluruh ilmu yang ada di dunia ini ke dalam bahasa melayu?

    jika mahu menjadi bangsa yang penuh dengan ilmu, kita kena sentiasa dapat ilmu yang updated. dan untuk updated kenalah cepat membuat terjemahan. setiap paperwork atau penemuan yang diterbit dalam jurnal perlulah diterjemah secepat mungkin.

    mana perginya pejuang bahasa yang berupaya berbahasa dengan baik ini menterjemah ilmu ini? sepatutnya mereka berlumba2 membuat terjemahan. takkan nak harapkan institut terjemahan negara je kot? yang awak tu asyik mencarut dalam novel shit dan etc. apa ke faedahnya? cuba ambil peranan cari buku2 sains & teknologi dlm bi tu..gi terjemah dlm bm kan bagus.

    sokong ETeMS

    ReplyDelete
  19. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  20. Cuba tanya pelajar-pelajar UiTM yang buat post-graduate apa bahasa yang kena tulis bila buat thsis? Tak ke kena tulis dalam BI. Bukan senang dah siap satu thesis dalam BI terutama yang melibatkan sains, metematik dan teknikal.Tapi sebab kami yang buat post-grad ni rata-rata yang dah bekerja dan terdedah kepada penggunaan BI jadi tidaklah begitu sukar. Akan tetapi untuk adik-adik ijazah/diploma yang baru masuk belajar sudah tentu agak sukar sebab syarahan dan buku rujukan adalah dalam BI. Jadi kalau anak-anak kita dah didedahkan ETeMS di sekolah, elok sangatlah tu sebab kurang sikit kos UiTM peruntukan untuk ajar mahasiswa Melayu belajar BI. Pandanglah ke hadapan bahawa Islam tak mengajar kita menjadi manusia yang sombong dan bongkak. Bukalah hati dan minda kerana segala yang baik itu datang daripada Allah dan yang buruk perangai tu adalah daripada hati yang tidak ikhlas. Yang berdemo tu majoriti pakai kopiah dan nampak begitu Islamik,tetapi cara yang ditonjolkan sikit pun tak menggambarkan apa yang diajar dalam Islam.Yang nampaknya adalah sekumpulan orang Melayu Islam yang membodohkan diri sendiri, tak keharuan dan hilang tujuan.

    ReplyDelete
  21. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  22. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  23. March 7, 2009 11:52 PM
    shahrulrock said...

    INSYALLAH ATAS NASIHAT DAN TEGUARAN SDRA/SDRI. THANKS ANYWAY...

    BUKAN KERANA KITA TERLEKA, MELAYU TETAP MELAYU TAK KIRA DI-MANA SAJA KITA BERADA KITA TETAP MELAYU.

    KHALAYAK PEMBACA MENOLAK KARYA PAK SAMAD KERANA TIADA ILMU YANG NYATA DAN BANYAK YANG BOLEH DI-PEROLEHI-NYA KERANA SEPERTI ANDA KATAKAN BANYAK YANG TERSIRAT DARI YANG TERSURAT YANG MEMBUAT PEMBACA SUKAR DAN GAGAL UNTUK MENANGKAP-NYA DAN MEMAHAMI-NYA. KAN LEBIH MUDAH KALAU IA-NYA TERSURAT.

    KALAU PUN YANG MENGAGUNGKAN NOVEL ATAU KARYA ASING BILANGAN-NYA AMAT KECIL SEKALI.

    YANG MENJADI POKOK PERSOALAN-NYA IA-LAH DI-MANAKAH PELAJAR-PELAJAR KITA YANG RATUSAN RIBU JUMLAH-NYA YANG KE-SEKOLAH DAN UNIVERSITI INI BOLEH MENDAPAKAN BUKU-BUKU IMLIAH YANG DI-TULIS DALAM BAHASA MELAYU ATAU DARI BUKU INGGERIS YNG DI-TERJEMAHKAN KE-BAHASA MELAYU.

    HARI INI ORANG MEMBELI BUKU UNTUK MENDAPAT ILMU YANG ADA DI-DALAM NYA TAMBAHAN DARI APA YANG MEREKA PELAJARI DI-SEKOLAH DAN UNIVERSITI.

    SELAGI KITA TIDAK DAPAT MENGATASI MASALAH TERJEMAHAN INI KITA TIDAK DAPAT TIDAK AKAN TERUS MENGGUNAKAN BUKU BAHASA INGGERIS UNTUK MENDAPATKAN ILMU YANG DI-PERLUKAN MEREKA.

    ONE KLASIK EXAMPLE IS DR.SHEIKH MUZAFFAR YANG DAPAT MENEROKA ANGKASA LEPAS DENGAN ILMU YANG DI-PELAJARI-NYA DALAM BAHASA INGGERIS DAN RUSSIA BUKAN-NYA MELAYU.

    JADI MARILAH KITA SAMA-SAMA MEMASTIKAN PAK SAMAD & CO DAPAT MENGARANG, MENERBIT DAN MENTERJEMAHKAN BUKU-BUKU ILMU BAHASA INGGERIS KE-DALAM BAHASA MELAYU AGAR ANAK BANGSA MELAYU TIDAK KETINGGALAN DALAM SEMUA BIDANG ILMU DAN TECHNOLOGI.

    JADILAH MELAYU YANG BERDIRI SAMA TINGGI DUDUK SAMA RENDAH, MELAYU YANG MAJU BUKAN MELAYU YANG MUNDUR, JADILAH MELAYU YANG CELIK AKAL SERTA HATI DAN BERILMU BUKAN MELAYU YANG TAK BERILMU DAN CELIK MATA TAPI BUTA MATA DAN HATI. DAN JADILAH MELAYU YANG DI-HORMATI BUKAN MELAYU YANG DI-HINA DAN KEJI DAN JADILAH MELAYU YANG TERUS MAJU DAN RELEVAN DALAM SEGALA HAL...

    APALAH ERTI-NYA LAUNGAN MELAYU TIDAK AKAN HILANG DIDUNIA KALAU BANGSA ITU MUNDUR. LEBIH BAIK MATI DARI HIDUP.

    ILMU ITU PENYULUH HIDUP.
    SAMA-SAMA MAJU KEHADAPAN CARI ILMU PENGTAHUAN....
    MASIH INGAT LAGU INI SHAHRULROCK? I HOPE YOU STILL.

    HIDUP MELAYU HIDUP BANGSA KU SERTA MAJU JAYA.

    ANYWAY IT'S NICE TO KNOW YUO SHAHRULROCK. TILL THEN BYE AND ASSALLAM MUALIKUM WARAHMATULLAH HIWABARAKATUH.

    ILHAM

    ReplyDelete
  24. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  25. Betapa ceteknya pemikiran mereka yang berdemonstrasi. Semua ini adalah disebabkan oleh penglibatan fahaman politik yang terlalu taksub. Saya rasa sebahagian besar mereka yang terlibat ini tak tahu pun apakah itu PPSMI. Mereka asyik nak tunjuk perasaan saja tanpa mengetahui perkara sebenar.
    Saya menyokong penuh PPSMI diteruskan sebab saya terlibat secara langsung dengan pelajar. Hanya guru yang tahu perkembangan positif pelajarnya. Hanya segelintir guru sahaja yang tidak menyokong PPSMI terutama guru yang tidak mengajar Sains, Matematik dan guru lama yang malas untuk mencari ilmu.
    Saya sendiri bertanya kepada kalangan guru yang mengajar subjek Sains dan Matematik, 9/10 bersetuju untuk meneruskan PPSMI.

    ReplyDelete