Wednesday, March 11, 2009

Menjawab Laungan GMP

Laungan kumpulan GMP bahawa PPSMI merendahkan martabat Bahasa Malaysia di sekolah-sekolah di bawah Kementerian Pelajaran adalah satu persepsi yang terpesong dan tidak benar. Untuk makluman penyokong-penyokong GMP dan khususnya tiga orang "tokoh" yang diagong-agongkan pengikut mereka, Bahasa Malaysia masih mempunyai martabat yang tertinggi di sekolah-sekolah di bawah naungan Kementerian Pelajaran Malaysia. Untuk membuktikan tuntutan ini, marilah kita sama-sama meneliti waktu pembelajaran mata-mata pelajaran yang ada di sekolah-sekolah Kementerian Pelajaran.



Berdasarkan analisis ini, hanya 40.42% waktu pengajaran dijalankan dalam Bahasa Inggeris (termasuk waktu pengajaran mata pelajaran Bahasa Inggeris) sementara 59.58% waktu pengajaran dijalankan dalam Bahasa Malaysia. Selain itu, semua aktiviti dan komunikasi rasmi dalam sekolah juga dijalankan dalam Bahasa Malaysia. Oleh yang demikian, runggutan GMP yang martabat Bahasa Malaysia direndahkan adalah tidak benar.










Analisis waktu pengajaran di sekolah menengah adalah seperti berikut:


Jadual di sebelah menunjukkan peruntukan waktu pengajaran di sekolah menengah kebangsaan. Berdasarkan analisis tersebut, hanya 37.5% masa pengajaran diperuntukkan untuk pengajaran dalam Bahasa Inggeris (termasuk mata pelajaran Bahasa Inggeris) sementera 62.5% masa pengajaran dilaksanakan dalam Bahasa Malaysia. Sama seperti di sekolah rendah, semua aktiviti dan komunikasi rasmi di kalangan warga sekolah dilaksanakan dalam Bahasa Malaysia. Oleh yang demikian, runggutan GMP yang PPSMI merendahkan martabat Bahasa Malaysia di sekolah adalah tidak berasas.



Dari segi penguasaan Bahasa Malaysia/Melayu dalam kalangan murid-murid terbukti tidak terjejas kerana mereka mempunyai masa yang mencukupi untuk berinteraksi dalam Bahasa Melayu termasuk masa mereka berkomunikasi di rumah. Perlu diingatkan bahawa aktiviti sekolah seperti Perhimpunan Sekolah, mesyuarat persatuan dan kelab, sukan serta aktiviti gerak kerja ko-kurikulum yang dijalankan di sekolah secara rasmi selain pembelajaran formal di kendalikan dalam Bahasa Malaysia. Selain itu, jelas bahawa peruntukkan masa murid-murid di sekolah kebangsaan (menengah dan rendah) didedahkan dalam Bahasa Malaysia secara keseluruhan jauh melebihi (lebih daripada 70%) bahasa-bahasa lain. Oleh yang demikian, pendedahan bahasa masa kini tidak merendahkan martabat Bahasa Malaysia.

*** Maklumat daripada PAGE


No comments:

Post a Comment