Monday, March 16, 2009

Kenapa Kita Perlukan PPSMI Bahagian 1

Matlamat dan objektif utama program PPSMI supaya pelajar-pelajar dapat menguasai subjek sains dan matematik dalam ertikata yang sebenar. Selain itu, matlamat secara tidak langsung juga dapat meningkatkan penggunaan bahasa inggeris dalam bidang teknikal dalam kalangan pelaksana di Malaysia. Memandangkan Sains dan Matematik merupakan subjek asas kepada bidang Sains, Teknologi Maklumat dan Kejuruteraan, PPSMI akan memudahkan pelajar menguasai bidang-bidang sains dan kejuruteraan di peringkat tinggi (universiti) apabila mereka melanjutkan pengajian mereka kelak.

Pengajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris dilaksanakan kerana hampir kesemua 100% bahan rujukan untuk bidang-bidang sains dan teknologi adalah dalam bahasa inggeris. Oleh itu, dengan memahami sains dan matematik dalam bahasa inggeris dari awal lagi, ia akan memudahkan pelajar-pelajar Malaysia memahami konsep dan fundamentals dalam bahan-bahan rujukan ini.

Kita sedar bahawa Bahasa Malaysia sudah digunakan sekian lama. Malah sehingga kini Bahasa Malaysia masih digunakan dalam kedua-dua subjek ini (walaupun secara dwi-bahasa). Masalah yang berlaku adalah semasa di peringkat tinggi (universiti), oleh kerana hampir kesemua bahan rujukan adalah dalam Bahasa Inggeris, ini telah menyukarkan pelajar untuk memahami konsep dan teori asas. Ia memerlukan masa bagi pelajar berkenaan untuk memahamkan terma-terma tertentu. Penterjemahan sendiri serta proses pemikiran dalam bahasa yang berlainan daripada yang dibaca telah menjejaskan pemahaman keseluruhan yang membawa kegagalan dalam menguasai konsep dengan memuaskan bidang yang diceburi. Akhirnya pelajar tadi hanya akan belajar semata-mata untuk lulus dalam peperiksaan dan semata-mata untuk segulung ijazah dan
bukannya untuk menguasai ilmu. PPSMI digubal untuk menangani masalah ini agar pelajar-pelajar Malaysia mengukuhkan asas mereka dalam Sains dan Teknologi di bangku sekolah lagi agar mereka tidak menghadapi masalah ini apabila mereka melanjutkan pelajaran mereka ke universiti kelak.

Sehingga kini, umat Islam merupakan umat yang paling ramai di dunia, namun kami hanyalah umat pengguna khususnya dalam teknologi. Kita hanya menjadi pengguna. Kita tidak menjadi pencipta. Yang menjadi pencipta adalah bangsa lain dan agama lain. Maka kita amat bergantung kepada bangsa barat dan yahudi dalam segala-galanya. Ini menjadikan kita begitu lemah dan tidak mampu berbuat apa-apa. Malah untuk memboikot barangan US pun kita tidak mampu kerana kita tiada alternatif lain selain daripada bergantung kepada barangan mereka. Situasi yang kita hanyalah bangsa dan umat pengguna amat menyedihkan. Kita hanya mampu merintih, meratap dan menangis di atas kekejaman yang dibuat oleh orang-orang barat dan yahudi terhadap umat Islam. Kita hanya boleh merayu meminta belas kasihan mereka. Lebih-lebih pun kita hanya mampu berkata "...mereka ini kejam ", "jangan buat begitu ", "...tolong hentikan serangan", "...mereka ini tak berperikemanusiaan lah"... dan pelabagai kata-kata lain. Ini adalah akibat daripada hakikat yang kita bukan bangsa atau umat yang dihormati di atas kejayaan kita menguasai teknologi. Kita adalah umat pengguna. Untuk memastikan situasi ini tidak berlarutan, kita perlu beranjak dari hanya menjadi umat pengguna kepada menjadi umat pencipta, kita perlu kuasai sains dan tekonologi. Bukan sahaja lulus dalam ujian...tetapi perlu kuasa ilmu tersebut. Apabila kita menjadi pencipta, maka bangsa barat dan yahudi tidak akan berani menindas dan menghina umat Islam. Kejadian di Palestine juga tidak akan berlaku sekiranya kita adalah umat pencipta dan pengeluar teknologi.

.... bersambung dalam bahagian dua

No comments:

Post a Comment